pocu

Pentru informaţii detaliate despre celelalte programe cofinanţate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitaţi www.fonduri-ue.ro

Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020 POCU/633/6/14, cod SMIS 132906

Stagii de practică pentru elevii din județul Prahova

Primul pas pentru o carieră de succes

Carența Forței de Muncă în Județul Prahova: Soluții și Implicații

În județul Prahova, toate sectoarele economice se confruntă cu o carență a forței de muncă, în special cea calificată, motiv pentru care fac eforturi de a-i loializa pe cei activi, cu scopul de a crea o continuitate și a nu opri producția ori activitatea. Toate ramurile economice ar trebui să se implice, cel puțin la susținerea și consolidarea vocilor active, dacă nu și cu efort financiar, logistic și/sau uman. Gama de oportunități începe de la sectoarele economice care nu necesită aptitudini tehnice complexe și ajunge până la sectoare industriale foarte specifice și cu nevoi precise, de pildă sudori în argon. La nivelul județului Prahova se caută, cu preponderență, forță de muncă în domenii precum agricultura, dar nu numai „este nevoie de personal în industrie, din ce știu eu – în industria textilă, se caută operatori de mașini cu comandă numerică, în domeniul instalațiilor, construcții”, ne spune un director din învățământ, din Breaza. Unii respondenți susțin că nu cunosc foarte mult nevoia pieței muncii de la întreg nivelul județului Prahova și nu se pot pronunța, dar, din unele informații pe care le dețin, se pare că la Mizil sunt firme care oferă stagii de practică și angajări în domeniul tâmplăriei, serviciilor (alimentație publică și turism), cosmetică și îngrijirea corpului omenesc, iar la Urlați se află compania Procter & Gamble (P&G), care de asemenea oferă stagii de pregătire practică și locuri de muncă.

            Agențiile de ocupare a forței de muncă promovează constant anunțuri de angajare, dar deficitul de forță de muncă disponibil îndeamnă angajatorii la importul de forță de muncă, în special în construcții, din țări cu o economie mai slabă decât cea a României sau din județele învecinate - Dâmbovița sau Buzău, unde cererea de locuri de muncă este mai mare, iar ofertele sunt mai puține.

Inspectoratul Școlar Județean Prahova are rolul de a se asigura, la nivel județean, că școlile respectă legislația în domeniu și pot sesiza anumit aspecte pe care le pot transmite către Ministerul Educației. Cum însă nu sunt factori de decizie sau factori de instituire a unor noi reguli, nu pot iniția măsuri, însă pot iniția proiecte prin care să faciliteze contactul dintre elevi, părinți și profesori, pe de-o parte și angajatori și experți, pe de alta, astfel încât tinerii să își formeze orizontul față de o potențială meserie. În acest sens, ISJ are o componentă de orientare profesională și tehnică în alegerea carierei, dar e formată din specialiști psihologi și nu specialiști în zona de consiliere și orientare, de aceea ele trebuiesc consolidate pentru a viza determinarea tinerilor de a alege domeniul în care au aptitudini, promovarea meseriilor și înlăturarea balastului cultural care, consideră unul dintre reprezentanții instituției, „blochează orice posibilitate de adaptare a tinerilor în direcția învățământului tehnic și a unei meserii de acest tip”.

Firma Alka, de pildă, oferă transport gratui și încearcă să păstreze responsabilitatea socială. Mulți dintre părinții elevilor lucrează la Alka și astfel invită copiii acestora în practică ori în vizite, demonstrând părinților că firma își manifestă responsabilitatea socială și susține eforturile educației, că îi interesează viitorul. Menține comunicarea cu elevii, participă la viața comunității și la evenimentele școlare. De altfel, se implică în recrutarea pentru învățământul liceal a elevilor din școlile generale. Alka are un program „mama și copilul - orice angajat nou în producție reprezintă copilul, iar mama este un angajat cu vechime, care se ocupă de mentoratul și pregătirea nou-angajatului”. Firma s-a implicat în planificarea stagiilor de practică, atât în formă de învățământ dual, cât și practică în regim normal, dar în condițiile pandemiei au fost nevoiți să întrerupă orice fel de colaborare: „noi am încercat pe plan local la un nivel mai mic”. Structura organizatorică a stagiilor de practică în cadrul firmei este compusă din interfață - departamentul de HR, iar în secție se ocupă șefa de secție, șefa de tură și tutorii desemnați de către șefii de secție. Această firmă intenționa ca în acest an să inițieze implementarea efectivă a programelor de stagii de practică, însă pandemia de coronavirus a deturnat toată activitatea de acest tip. Nu au organizat până acum pentru că centrul de producție este mic, nu au avut capacitate și nici un proiecte în acest sens, dar în continuare își doresc să deruleze stagii de practică, pentru că este important ca acești elevi să nu se piardă din circuitul profesional și educațional, de asemenea vor să dea un exemplu de bune practici și de responsabilitate socială, astfel încât firmele să-și înțeleagă, să-și conștientizeze rolul și să își asume aceeași responsabilitatea socială. Pentru un angajator este importantă gestionarea retenției, fluctuației și inducției personalului, de aceea practica și loializarea tinerilor ori angajaților este fundamentală la nivel de angajator și de piață a muncii.